Meijer Släktförening

Gökotta på Mörthöjden 2022

Vägen upp till Mörthöjden, 4-hjulsdrift rekommenderas!
Åtta personde slöt upp för att fira i det vackra vädret och avnjuta den den traditionella korven grillad på den för ändamålet ditsläpade kaminen
Tråkigt nog har torpet haft påhällsning av nidingar, som slagit sönder ett fönster Till vilken nytta kan man undra, finns ju inget av värde att själa där. Roland Larsson har nu ordnat med ett nytt fönsterglas. Risken finns att torpet får fler ovälkomna gäster då det nu är synligt från vägen.
Efter förra årets avverkning fanns det farhågor att ängen med daldockorna skulle tagit stryk, men förvånade blev vi då det visade sig att dessa på denna korta tid spridit sig som aldrig förr,
Även andra växter hade fått ett rejält uppsving sedan ljuset återvänt. Inget ont som inte har något gott med sig, som det heter.
Tyvärr ligger mycket ris och t o m träd kvar, om bolaget tänker städa återstår att se.
Blodrot
Grönsnabbvinge
Gök (Cuculus Canorus)
Två personer, inga namn, stannade kvar efter att resten gett upp hoppet och åkt hem.
Föreställningen utspelade sig på nersidan av vägen, Mörthöjdsflyna.
Där ropade Göken från alla tänkbara väderstreck och till slut behagade han även visa sig.
Trägen vinner och skam den som ger sig.
Grön sandjagare
Humleblomster